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Beiträge von Go4IT
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Da hat das Modul ganz offensichtlich ein Empfangsproblem.
Ja, sowas wie einen RESET gibt es. Ich würde Dir folgendes empfehlen:
1. Batterie abklemmen und ca. 15-20 Minuten warten, dann wieder anklemmen. Danach Fensterheber neu anlernen nicht vergessen und, ganz wichtig, VORHER den Radiocode raussuchen!

2. Wenn das nichts bringt, dann Radio auf Werkseinstellungen zurücksetzen (Du verlierst damit aber auch alle Sender und Naviziele!)
Wenn das keinen Erfolg bringt muss man die Antennen prüfen. Ich nehme mal an Du hast auf FM normalen Empfang?!
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Etwas untypisch der Fehler. Der Umstand das Du noch eine DAB Taste im Navi siehst zeigt eigentlich das das Modul noch lebt und sich per CAN Bus zu erkennen gibt.
Was genaus heißt "sehe ich keine Sender"? Steht da nur "Block 5A" auf den Senderspeichertasten? Mach doch mal ein paar Bilder!
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Best proof that it is a fake is the station buttom labeled „BIELEFLD“ which is an abbrevation of a town called „Bielefeld“. Every native German citizen knows that this town does‘t exist!!
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Über was regt ihr Euch eigentlich auf? Es ist wie es ist, auch wenn es manchmal schlecht nachvollziehbar scheint, das ist doch "Reden um Kaisers Bart"...
Aber wer meint Ford zockt hier ab, der möge doch gern mal zum Branchenriesen VW gehen. Viel Spaß, da bekommt man richtig das Kotzen!
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Was für ein Foto , von der alten Version die im Luftleitblech sitzt ?
Genau. Fürs Wiki.
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Ich habe mal versucht diese Informationen in den Wikiartikel einzubauen. Bitte mal prüfen und ergänzen (Foto vFL wäre gut)
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Thanks for feedback, lucky man!

It means the PBL was still in place but refuses to work for some time?
I've thought the UCDS adaptor had 3 CAN interfaces, or at least could connect to any, but this seems to be wrong. As i readout the versions of my DAB module on the desk, i first tried to scan it connected to MM CAN, but UcDS didn't find it. Then i switched over to MS CAN, connected it also to this port and it works.
Independantly of this we could learn a lot about this processor, because it is build into to many devices, even the Bosch Travelpilots.
I've managed to solder very thin wires onto the unpopulatet JTAG pins of the micro, but had no time to test it. I'm going to do check this soon.
I wonder id it where possible to inject arbitrary code for the SBL, because this way it could be possible to write a downloader which reads the Flash and send its contents back to a CAN receiver. I know there is a checksum, but more to prevent against transportation errors than for security, though i even don't know how it's calculated. But maybe there is some sort of signature inside the binary which is checked by the PBL. Therefore it would be good to disassemble it's firmware...
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Hab das gleiche Baujahr und hatte das gleiche Problem (siehe oben). Mir hat man gesagt, man habe den Sensor getauscht. Ob das stimmt kann ich natürlich nicht sagen. Meines Wissens nach hat der FL auch nicht diese massiven Kabelprobleme wie der vFL, was nicht heißt das es dennoch mal vorkommen kann.
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As told in the docs, the V850ES did have an JTAG port for debugging and programming. It should be connected this way:
The signals are located on the yellow marked pins
It looks like the JTAG pins are not exposed to a connector pad on the board. Maybe the lanes are hidden by the chip itself, but there is a good chance it was not connected anywhere for security reasons. If so, it is more interesting for me, because they have something to hide

Look at the /TRST signal on the lower right. It is tied to GND by a resistor. This means the JTAG-Interface is always in reset-state an so disabled. A rising edge of that signal would enalbe it.
The /RESET Signal also does not seem to go anywhere.
So, what i could try next is to solder the JTAG-Signals to a Segger J-Link cable, remove the resistor blocking the TRST signal and look what i can find on the JTAG port. Then i am maybe empowerd to use this as seen in the specs of the chip: "Dynamic memory modification function (DMM function): RAM contents can be rewritten during program execution." With it, it should be possible to halt the CPU, replace the RAM content with the SBL code, set PC (Program counter) to the start address of it, and release the CPU. This way it may be possible to send the Firmware via CAN.
The signals FLMD0 and FLMD1 are used to set the powerup mode. FLMD1 is legally tied to GND by a resistor. FLMD0 should be high to put the chip into application mode (default). If it is set to low, the chip is in Flash programming mode. Thus is may be possible to erase and overwrite the Flash contents. But only, if the security bits are not set (which i assume they will be).
I've orded an 70F3352 from U.K. (funny, eh?) for about 20,- € just to proof my theory of flashing a virgin chip.
One of the ways should lead to success...
P.S.: Still looking for a guy who is able to disassemble the SBL or Firmware in order to find the 10 Byte security-ID of the chip

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Beim einschalten müsste ja ein Kalibrierlauf kommen (einmal rauf runter).
Ergänzend zu dem was BBG-AE185 sagt ist noch zu erwähnen das die Höhenverstellung elektrisch auf beide Scheinwerfer parallel wirkt. D.H. da kommt nur ein Motorsignal aus dem Steuergärt (HCM). Daher reicht es sicher wenn einer nicht geht, das eine Störung erkannt wird und dafür sorgt das auch der andere stehen bleibt.
Du könntest einfach mal testen was er macht, wenn Du von einem Scheini der Stecker abziehst und dann einschaltest. So lässt sich die Fehlerquelle vielleicht eingrenzen. Einzig gehen die Scheinwerferstecker etwas schwer runter...
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Also bei mir war der mal defekt und wurde damals noch im Rahmen der A1 Anschlußgarantie getauscht. Kann also durchaus sein das der Sensor defekt ist.
Bei mir hat er, im Sommer sehr hohe Temperaturen angezeigt, irgendwie 10-15 Grad über der tatsächlichen.
Der beste Test, steht auch im Wiki, wäre einen 2,5 kOhm Widerstand (Farbcode Rot/Grün/Rot) an die Pins von Stecker anzustecken und zu schauen ob er ca. 15 Grad anzeigt.
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Das Hauptproblem bei den Updates ist, das man die oft nicht ohne weiteres wieder zurückrollen kann. Hier knausern die Hersteller bei den Chips oder den externen Flashes in den Modulen. Mit einem doppelt so großen Speicher (und hej, wir reden hier meist über ein paar MB bis zu 64MB, also wirklich nix wildes) könnte man einfach die alte Version vorhalten und mit einer einfachen Umschaltoption aktivieren. Somit wären auchgescheitere Modulupdates kein Todesurteil mehr. Aber ich denke vermutlich wieder mal viel zu Lösungsorientiert und nicht profitgierig genug...
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I see. The PBL (Primary Boot Loader) is part of the binary image inside the file "CS7T-14D403-AJ.vbf".
The reason why it is so slow in progress of programming is because it needs to be done in small pieces (read my explaination above). My best guess for the reason it stuck is, that you tried to programm it over MS-CAN instead of using MM-CAN directly. Thus, the data must pass the IPC, which is the gateway from MS to MM, and maybe the IPC shuts down or filters some communication on the MM-CAN. So like you said, if one is goind to update a module on a CAN-Bus he should always connect to the bus the module is connected to. The other part is that it must be broke on a very unlucky moment, because the PBL is first swapped into a other memory location and overwritter as last, so an aborted self-programming could destroy the firmware but not the bootloader. So i think it was the very last step right before the update is finished, where it get lost.
Bringing the firmware back onto the chip is some kinde of "chicken/egg" problem. Please understand that my willingness to experiment with my working DAB module is not that big... so i won't test if the Flash could be erased and overwritten (the only chance i see to get it via JTAG). If you are willing to do, please go and tell if it works
You could also send me the faulty board and i try it, if you are not in charge of the necessary equipment to do.It may be an alternative to buy an virgin uPD70F3352 and replace it on the board. This chip could then be initially programmed with the firmware. This should do. Shure it would lock itself on the first run of the firmware, but that's ok as long as it works. Maybe i'm going to check this. uPDs are around 20€ or so. It's worth a try. If it works, i could program you a chip and send it to you so you could swap it yourself.
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So, just connected my UCDS and DAB on my desk-CAN and here are the datas:
Module: DABM - Digital Audio Broadcast Module
Module-DID: F188
ECU Adresse: 0x7D6
CAN-Bus: MM-CAN
Teilenummer: CS7T-19C128-AG
Software-Release: CS7T-14D403-AH
Letzte Version: CS7T-14D403-AJ
Datei: CS7T-14D405-AA.vbf
Enthält: SBL (Secondary Bootloader): CS7T-14D405-AA
Description: This is the flash driver (SBL) for V850 microcontrollers with MF2 flash."
Call address on target: 0xFFFF 0000
Length: 0x0000 0A0C (= 2.572 Bytes)
Datei: CS7T-14D403-AJ.vbf
Enthält: Firmware: CS7T-14D403-AJ
Erase flash: Start=0x0000 6000, Length = 0x000B A000
Call address on target: 0x0000 6000
Length: 0x000B A000 (= 761.856 Bytes)
Now, surpise surpise! the program for the module is exactly the same size as the Flash of the V850 (70F3336)
I extracted the BIN-portion of it (very easy, just use VBF-Extractor tool or my infos documented here: https://mk4-wiki.denkdose.de/artikel/vbf/start) and it is not fully used. From offset 0x31FA4 on there are only 0xFF in the bin-file, so the effective software is just 0x31FA4 Bytes long (decimal 204.708 Bytes). The padding bytes are just to ensure there is not "other" software residing in it, which can be called.More interesting as the firmware itself is the SBL (secondary bootloader). It is very small, so it can fit into the MCUs RAM. There is gain access over the chip and do all necessary things like erasing the flash, loading the firmware data bytes over CAN, programming it into the flash and at least, starting it.
The firmware gets loaded at memory address 0x6000, which is common, because MCUs work memory-mapped. That means that periphals and other registers are mapped to "virtual" memory address locations. The Flash seems to start at 0x6000.
The SBL only gets loaded and executed, if the FBL (First bootloader) is in place, which does not seem true in your case. Because if, you should have had it reprogrammed with "Dead module programming" mode of UCDS.
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was bringt das update?
Keine Ahnung, ich kenne zumindest keine Releasenote die darüber etwas aussagt. Qber das ein oder andere "Problemchen" taucht ja schonmal auf.
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Na ja es ist ja so: Wenn keiner der in der Liste genannten Punkte zutrifft dann hat das Update ja keinen Sinn mehr, für was sollte man es also durchführen

Hinweis an Go4IT:
Der Titel hier stimmt nicht ganz, das Update 5.3 ist ja fürs NX

Ups, danke für den Hinweis Dermon4 ! Habs geändert, leider ändert sich dadurch auch der Link:
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Es ist halt leider wie immer: Entweder etwas Risiko und Eigeninitiative, oder aber auf Nummer Sicher gehen und alles vom Händler besorgen und von Fachfirma einbauen lassen. Das liegt jetzt etwas an Dir, was Du dir zutraust und wie bereit Du bist Zeit und Geld zu investieren...