Überwachung Kühlmittelstand realisierbar ?

  • Hätte dem 2,5er meines Vaters den Arsch gerettet und DaltaF wäre bei seinem Schlauchplatzer bestimmt auch glücklich darüber gewesen, er hat halt Glück gehabt das nichts weiter passiert ist
    und er es noch rechtzeitig bemerkt hat.

    Ich hänge mich mal hier dran, da mich das Thema auch immer wieder umtreibt.

    Ja, ich kontrolliere regelmäßig aber ich hatte auch schon so ein Erlebnis mit unserem Lancia Lybra (Avatar). Bei ca. 400.000 km ist ein Kunststoffverbinder (der eine Entlüftungsschraube beheimatet) zwischen 2 Schäuchen gebrochen. Das Wasser war wohl ruck zuck abgelaufen. Da der Lybra wirklich viel anzeigt (sogar Ölstand), ging die Kühlmittelstandslampe an ohne dass ich irgendwas an Wasserverlust bemerkt hätte. Rechts ran und gesucht. Der Pannenhelfer hat mir ein Stück Kupferrohr reingeflickt, wieder aufgefüllt und weiter ging's. Ansonsten kein Aufwand außer nach ein paar Tagen ein Originalteil wieder einsetzen. Ohne diese Anzeige würde er jetzt nicht in wenigen Tagen die 600.000 km voll machen. :phatgrin:

    Beim Mondeo MK II hatte mein Geschäftskollege weniger Glück (kein Ghia, daher keine Anzeige). Das bekannte Heizungsrohr unterm Motor durchgegammelt und keine Anzeige. Zylinderkopf verzogen.

    Da war ich bei meinem MK I schon froh, dass ich 'nen Ghia hatte, der das anzeigt (inkl. Ausfall der Außenbeleuchtung, besser wie heute, wer geht schon jedes Mal ums Auto...).

    So und jetzt kommt warum ich das hier aufwärme:

    Ich bin auf das hier gestoßen: Kühlmittelausgleichsbehälter Mondeo / Galaxy / S-Max mit Sensor!

    Ersatz für Ford 1460978, 6G91-8K218-FA, laut 7ZAP in allen 1.6 Diesel, 2.0 Diesel, 2.2 Diesel ab 10.04.08

    Und noch einen gefunden v.a. für Benziner:
    Ersatz für Ford 1449986, 6G91-8K218-AD, laut 7ZAP in 1.8 Diesel, 1.6, 1.6EB, 2.0, 2.0EB (203PS/239PS), 2.3

    Nur für den 2.5T (alle) und 2.2 Diesel (03.03.2008-10.04.2008) habe ich nichts gesehen. Ggf. passt der o.g. 1460978 mit Modifikationen an den Schläuchen.

    Damit wäre ich wesentlich beruhigter, dass mir der Motor nicht mal wegen einer großen Leckage stirbt.

    Mir ist klar, dass man das softwaremäßig nicht gut einbinden kann, aber momentan schwebt mir vor, das in Reihe zum Scheibenwaschwasser zu schalten.

    Ich meine, beide Sensoren sind "voll" geschlossen, damit geht die Meldung an, wenn wenigstens einer zu wenig zeigt.

    Die Meldung ist zwar nicht korrekt, wenn man aber weiß was man verbaut hat und die Meldung plötzlich kommt, ohne dass man viel Scheibenreinigung betrieben hat, dann weiß man, was das bedeutet.

    Oder man schafft es, dass diese Anzeige angeht, die in der Bedienungsanleitung beschrieben ist (keine Ahnung, wodurch genau die getriggert wird):

    Interessant ist, dass die Behälter in unseren Mondeos den Halter für Sensor und Stecker drin haben:
    Hier das Bild von Ossi von oben:

    Bei unserem 2.2er konnte ich auch den Halter für den Stecker fühlen.

    Leider habe ich kein anderes Fahrzeug gefunden (außer Mondeo BA7, Galaxy/S-MAX WA6), wo der Behälter verbaut wird und ggf. der Sensor auch angeschlossen wird.

    Schon merkwürdig, dass es das als Ersatzteil gibt... :hmm:

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    2 Mal editiert, zuletzt von Endurance (20. Oktober 2023 um 11:18) aus folgendem Grund: Kopierfehler

  • Servus, ich habe es mal in einen eigenen Thread geschoben

    Gruß Tom :fahrenlenkrad:

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    Dieser Beitrag wurde bereits 1.694.000 mal editiert, zuletzt von »digdog« (Heute, 01:96)

  • Danke :thumbup:

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  • Hm, ich finde in den Schaltplänen nichts von einem Kühlmittelstandsensor...

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    Albert Einstein

  • Könnte ein Volvo ggf. den Behälter gehabt haben? Oder ein US-Ableger?

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  • I was very interested in doing this a few years ago. Lost interest now, so didn't pursue it, but, you say there is no wiring? Well, have a look at this.

    Central junction box (not sure why it says engine compartment) highlighted in red. There is also listed, low brake pad input

    img273.pdf

  • Interesting, from which car is that wiring? I can't find this pin C-13 in Mondeo.

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  • MK4 Mondeo wiring diagrams from ETIS.

    I wouldn't have posted if it was another vehicle. I am sure there isn't a wire in that position though. Washer fluid and brake fluid low level are very near to it.

  • Strange, it's not in my plans. Also got access to ETIS (PTS).

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  • I know what I do tomorrow: Check what i can see at cavity 13 of connector C1. :phatgrin:

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  • I was very interested in doing this a few years ago. Lost interest now, so didn't pursue it, but, you say there is no wiring? Well, have a look at this.

    Central junction box (not sure why it says engine compartment) highlighted in red. There is also listed, low brake pad input

    I think "Engine Compartment" describes that's the green connector towards engine compartment.

    Is this a plan of a pre-Facelift or Facelift?

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  • Diagram is pre-facelift, I think

    I think I remember why I lost interest.

    I found similar on ebay, tank listed for a Ford, but was actually from a Volvo. Even though it had Ford markings.

    Even though it would fit and locating points were in the same place, the large hose fitting pointed in the wrong direction and it wouldn't fit. I searched lots of other Volvos, but never found one with the outlet in the right position.

    Maybe you will have better luck.


    As you said, it is strange that the moulding is present on the Mondeo tank. I did consider cutting it open and dropping the magnet in, then somehow welding it back together. There's a lot of heat and a lot of pressure though

  • So first feedback about Pin 13: There's no wire in my green C1 connector from engine compartment as I expected.

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  • I would suggest to insert a connector at the position, with a cable and ground it abd see if it has an effect on the Convers+

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    Albert Einstein

  • I never got as far as putting a wire in there and trying.

    But thinking back to my Mondeo MK2 days, and before to Granada and Sierra... The Granada and Sierra had a more complex system. 2 resistors in the level plugs, coolant and washer fluid. The module could read 4 states. Open circuit (broken wire) and short circuit (grounded on metal somewhere). Either of these state registered as a fault and would flash the relevant warning light. The other 2 were (through the resistors) normal level, no light on and low level, light on.

    There were a lot of problems with this system I think. Mainly to do with false warnings as the coolant got hot and cooled down, expanded and contracted.

    by the time the 1st Mondeo came along, it was a simplified system. I seem to remember that they also changed the logic to help with false warnings. I think it only put the warning light on, if the level was low on start-up, and not if the level dropped while the engine was running. And of course there is the delay for sloshing, same as washer fluid. It used to be about 6 seconds, but Focus for instance is about 12-13 seconds. Even then, I think there were false warnings. Probably why they don't fit them any more

    So, I'm saying it might be worth trying a few different scenarios, and maybe don't expect it to come on straight away

  • Short and broken detection is kinda standard in Automotive GEMs for a long while, so i won't worry about that.

    I also see not reason why the BCM should utilize the level-sensor only on engine start. There are things that only need to be checked in that phase, but not for level sensors, that does not make sense for me.

    But somebody should go out to the car, put a pin into C1-13 and short it to GND and see what happens? Most, if not all sensors in cars are pulled-up up to Vcc and react on low pulse (GND).

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    Albert Einstein

  • I think it only put the warning light on, if the level was low on start-up, and not if the level dropped while the engine was running. And of course there is the delay for sloshing, same as washer fluid.

    I can tell you, that a low level came also during engine run on my MK I.

    I had it one time,driving in some mountain area with defect sealing of the cap. The coolant evaporated a bit, it was a steep road and the light went on.
    When the road was more even, the light went off.

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  • Ah. I stand corrected. It was a long time ago ^^

  • Correct, already a long time when I sold it after 17 years in 2012 or 2013. :pleasantry:

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  • Update: On the first pictures, I made the mistake, that the small pipes need the input in a bit other direction:

    Picture of my 2.2 TDCI (Ford no. 1460978, 6G91-8K218-FA, acc. 7ZAP in all 1.6 Diesel, 2.0 Diesel, 2.2 Diesel since 10.04.08

    Best fitting one from Volvo with sensor: Volvo no. 31200320
    But one small tube in wrong direction (no idea if there are fittings available to create a short adapter tube to be able to cennect it)

    Found as spare part from "NRF": NRF no. 454092, Quality is really good, I already have it in my hands

    Picture of a 2.0 EB ( Ford no. 1449986, 6G91-8K218-AD, acc. 7ZAP in 1.8 Diesel, 1.6, 1.6EB, 2.0, 2.0EB (203PS/239PS), 2.3 Petrol engines

    A fitting one from Volvo with sensor is: Volvo no. 31439508, mainly 1.6 and 2.0 petrol engines

    Update 21.10.2023: Version for 2.5T and early 2.2 TDCI (Ford no. 1453048, acc. 7ZAP in all 2.5T, 2.2 Diesel until 10.04.08)

    Thanks to digdog I can present how the tank looks for this version in the cars:


    A fitting one from Volvo with sensor is: Volvo no.

    31200322 out of a XC70 with 2.4 Diesel:

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    Einmal editiert, zuletzt von Endurance (21. Oktober 2023 um 18:00)

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